30 maja 2012

[34] Wywiad z wampirem



Autor: Anne Rice
Tytuł: Wywiad z wampirem
Tytuł orginału: Interview with the Vampire
Przełożył: Tomasz Olszewski
Rok i miejsce wydania: Poznań 2005
Liczba stron: 401

Fragmenty książki:
"Wampir był zupełnie biały i gładki, jakby wyrzeźbiony z kości, a jego twarz pozostawała nieruchowa, posągowa z wyjątkiem błyszczących zielonych oczu, które bacznie spoglądały w dół na siedzącego młodego człowieka, podobne do dwóch płomieni umieszczonych w czaszce."
"em wolno prześlizgnąłem się wokół oświetlonego miejsca, i wtedy ujrzałem u wylotu ulicy, tam gdzie sam byłem przed chwilą, sylwetkę majaczącą pod latarnią uliczną, sylwetkę, która bez wątpienia mogła być tylko innym wampirem."
"Spijałem to piękno jak przystało na wampira, i byłem tym usatysfakcjonowany. Byłem wypełniony po brzegi, ale martwy, nie podlegałem żadnym zmianom."

O książce słyszałam wcześniej jednak nie wiedziałam o czym jest. Idąc do biblioteki i przebierając w horrorach znalazłam ją i postanowiłam przeczytać. I owej decyzji nie żałuję.
Książka jest pisana w stylu wspomnień i pamiętnika. Oczywiście początkowo zaczyna się dialogiem wampira z chłopcem, który przeprowadza wywiad. Później wampir przez całą książkę opowiada o swoim życiu. Powieść jest podzielona na 4 części. Część 1 opowiada o przemianie Louis'a w wampira, o przemienionej w wampirzyce dziewczynce Claudii oraz o zabiciu Lestata (wampira, który przemienił Louisa ze względu na jego pieniądze) i który jak się później okazuje jednak żyje. Druga część to opis podróży na statku w celu poszukiwania innych wampirów. W trzeciej części Louis wraz z Claudią trafia do Paryża, gdzie poznają inne wampiry. Natomiast w czwartej części Louis wraz z Armandem (jeden z wampirów) zwiedza świat i podziwia sztukę. Przy okazji wraca do swojego rodzinnego kraju i ponownie spotyka się z umierającym już Lestatem.
W "Wywiad z wampirem" mamy do czynienia z nowonarodzonym wampirem, który nie jest zimny i bezuczuciowy jak reszta. Louis od samego początku walczy ze swoją naturą i zamiast życiem wampira żyje jego ludzką częścią, która kocha bliskie osoby i cierpi z powodu zabijania. Louis od początku i prawie do samego końca jest nie tylko wampirem, ale także człowiekiem, bo tak jak człowiek kocha, chce być kochanym i cierpi z powodu swojej osobowości i natury wampira. Jednak pod koniec książki Louis godzi się ze swoim losem życia wampira i akceptuje to jaki jest. Przestaje mieć wyrzuty sumienia z powodu swoich ofiar.
"Wywiad z wampirem" to książka budząca grozę, opowiadająca o rozdarciu wampira między światem śmiertelnym i nieśmiertelnym do którego należy. Tak właściwie główny bohater kojarzy mi się z ludźmi, bo ludzie często są rozdarci emocjami i nie do końca akceptują siebie nawzajem. Niby fantastyczna książka, ale mimo wszystko uczy innego patrzenia na świat. Pokazuje, że powinniśmy zaakceptować siebie takimi jakimi jesteśmy bez żadnych zmian. Jedyny minus to końcówka książki, która jest nudna i rozczarowuje czytelnika. Poza tym jestem na tak.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz