1 czerwca 2012

[59] Więcej niż słowa: Potęga komunikacji newerbalnej



Autor: Miles L. Patterson
Tytuł: Więcej niż słowa. Potęga komunikacji niewerbalnej.
Tytuł oryginału: More than words: The power of nonverbal communication
Przełożył:Mirosław Przylipiak
Rok i miejsce wydania: Sopot 2011
Wydawnictwo: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Liczba stron: 232

Fragmenty książki:
"Pozwolę więc sobie zaproponować własną definicję komunikacji niewerbalnej. Rozumiem przez nią wysyłanie i/lub odbieranie informacji oraz komunikatów perswazyjnych poprzez otoczenie fizyczne, wygląd oraz zachowania niewerbalne."
"Ważne jest bowiem nie tylko, co się mówi, lecz również - jak się mówi."
"Samoobserwacją nazywamy tendencję do przemyślanej autoprezentacji, wrażliwość na zmianę norm sytuacyjnych oraz zdolność do modyfikowania własnego zachowania w zależności od celu."
"Uśmiech nie jest więc w pierwszym rzędzie odzwierciedleniem pozytywnych uczuć, lecz oznaką gotowości do nawiązania przyjaznych stosunków oraz współpracy."

Biorąc do ręki "Więcej niż słowa: Potęga komunikacji niewerbalnej" miałam mieszane uczucia. Pierwsze co mi przyszło na myśl to było to, że książka będzie pisana stylem naukowym, który raczej trudno zrozumieć. Następnie stwierdziłam, że komunikacja niewerbalna to ciekawa komunikacja, o której prawdopodobnie dowiem się czegoś więcej i zobaczę co się do niej zalicza i dlaczego. A czytając z tyłu książki o co w tym wszystkim chodzi moje wątpliwości rozwiały się, bowiem wiedziałam już, że mimo wszystko będzie to przyjemna, ciekawa, ale także pouczająca lektura. No i prawdę mówiąc nie myliłam się.

"Więcej niż słowa: Potęga komunikacji niewerbalnej" to książka wyjaśniająca mnóstwo rzeczy dotyczących komunikacji, a także pokazuje czym jest komunikacja niewerbalna oraz jak ona działa na ludzi. Czytamy tutaj o gestach jakie służą mówiącemu, co robi słuchający i co dany gest oznacza oraz co ma wpływ na poznanie ludzi i dlaczego wygląd jest tak bardzo ważny, bo wbrew pozorom większość rzeczy zależy od pierwszego wrażenia na drugim człowieku.

Jak napisał autor pewnej książki Robert B. Cialdini "Więcej niż słowa" wyjaśnia dużo więcej niż jakakolwiek inna książka na temat komunikacji. W sposób naukowy, lecz jednocześnie interesujący tłumaczy nie tylko, czym jest i jak działa komunikacja niewerbalna, ale także pokazuje, jak oddziałuje ona na nas - a nawet dla nas.". I prawdę mówiąc są to słowa, które opisują niemalże całą książkę i z którymi w pełni się zgadzam. Jak już pisałam to styl naukowy, który mało kto lubi jednak okazało się, że ten styl naukowy wcale nie jest taki zły jak się wydawał. Z każdym rozdziałem coraz bardziej wchłaniałam książkę niczym kilkustronicowe romansidło, które wiadomo z góry jak się skończy. Jednak tutaj nie spodziewałam się niczego, gdyż było trudno przewidzieć o czym za chwilę przeczytam. Przez co książka pomimo stylu była ciekawa.

Miles L. Patterson stworzył książkę o komunikacji niewerbalnej, która przyda się każdemu człowiekowi. Dzięki niej możemy się dowiedzieć co dany gest może oznaczać i jak sprawdzić czy ktoś nas słucha, czy raczej nie chce słuchać chociaż musi. Znajdziemy tutaj wiele przykładów z życia co jeszcze bardziej pomaga nam zrozumieć to co autor ma na myśli. Patterson wpadł na wspaniały pomysł stworzenia książki dla ludzi lubiących czytać, a także dla tych, którzy chcą się dowiedzieć co składa się na komunikację niewerbalną oraz pomóc w zrozumieniu gestów jakie wykonujemy na co dzień oraz dlaczego.

Dla mnie początkowo "Więcej niż słowa: Potęga komunikacji niewerbalnej" była naprawdę straszna. W końcu kto by chciał czytać jakąś książkę o komunikacji niewerbalnej w dodatku napisaną stylem naukowym? Jednak po mimo wielu wątpliwości przeczytałam tą książkę całą i mogę z czystym sumieniem stwierdzić, że nie był to zmarnowany czas, a przy okazji dowiedziałam się ciekawych i prawdę mówiąc bardzo ważnych rzeczy. Tak więc jeśli chcecie się dowiedzieć, dlaczego drobne i nieistotne gesty są tak ważne dla ludzi to sięgnijcie po tą książkę, która na pewno rozwieje wszelkie wasze wątpliwości.

***

Egzemplarz redakcyjny otrzymałam od Gdańskiego Wydawnictwa Psychologicznego, za co serdecznie dziękuję.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz