1 czerwca 2012

[65] Ten gruby



Autor: Barbara Ciwoniuk
Tytuł: Ten gruby
Rok i miejsce wydania: Kraków 2011
Wydawnictwo: Znak emoticon
Liczba stron: 247

Fragmenty książki:
"Wcale nie chcę, żeby wszyscy za mną przepadali, wystarczyłoby, gdyby nauczyli się mnie tolerować, a najlepiej żeby w ogóle przestali mnie dostrzegać..."
"Troskliwie dogląda mnie pod nieobecność tej prawdziwej, ale nie jest nadopiekuńcza jak ona. Można powiedzieć, że jest moją dobrą, trochę odbiegającą ode mnie wiekiem, przyjaciółką."
"Szczera rozmowa o problemach nie uwalnia od ciężaru, którego nikt inny za nas nie może ponieść, ale na pewno sprawia, że staje się on lżejszy."
"Może kochając tak bezwarunkowo, niektórzy ludzie za bardzo się odsłaniają i przez to stają się bezbronni, co wykorzystują inni - ci silniejsi?"

W mojej "karierze" czytelniczej czytałam wiele książek związanych z anoreksją i odchudzaniem. Jednak nigdy nie zdarzyło mi się, abym czytała o kimś kto naprawdę jest gruby i nie chce taki być. Tym bardziej jeśli to nie jest dziewczyna tylko chłopak. "Ten gruby" to właśnie taka specyficzna i inna książka od tych, które miałam okazję przeczytać.

Jacek jest nieakceptowany przez swoich rówieśników z tego powodu, że jest otyły. Ale czy to jego wina? Chłopiec co chwilę spotyka się z przemocą przez co nie chce chodzić do szkoły, a zamiast tego żyć normalnie. Jego ojciec stara się go zrozumieć, ale matka tego nie rozumie, dlatego ma do chłopca żal. Zaczynają się rodzinne kłótnie na temat nastolatka jednak ojciec w końcu postanawia zawieźć go do swojej siostry, aby tam Jacek pokonał swoje słabości i stał się innym człowiekiem.

I tak chłopiec za pomocą silnej woli się zmienia. Pomaga mu w tym ciotka. Przy okazji Jacek poznaje Adriannę - niepełnosprawną dziewczynę, która najprościej mówiąc nie chce żyć. Jednak z pomocą Jacka po raz pierwszy od swojego wypadku dziewczyna wychodzi na spacer i powoli odzyskuje wiarę w to, że mimo wszystko może żyć normalnie.

Barbara Ciwoniuk stworzyła z pozoru banalną historię, która w gruncie rzeczy jest ciekawa, pełna humoru, a także nadziei na lepsze życie. Dodatkowo nie jest to nudna historia chłopca z problemami tylko nastolatka, który pokazuje czytelnikowi, że jeśli się chce można dokonać wszystkiego. Wystarczy dobra wola.

Początkowo myślałam, że będzie to historia otyłego chłopca jednak to nie do końca jest prawda. Można powiedzieć, że ta opowieść ma dwóch, całkowicie innych bohaterów. Pierwszy to Jacek, który wierzy, że pokona swoje słabości. Kolejna bohaterka to Adrianna ze sceptycznym nastawieniem do świata i swojego kalectwa.

Przyznaję, że "Ten gruby" to książka pełna humoru, ciekawych wątków, a także niesamowitych przygód. Dodatkowo ta historia pokazuje, że wystarczy dobra wola, aby zmienić swój świat na lepszy.
***

Egzemplarz redakcyjny otrzymałam od wydawnictwa Znak emoticon, za co serdecznie dziękuję.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz